Direktlänk till inlägg 11 oktober 2017

Min förlossning.

Av Bettan "Betty-Lou" Nöstdal - 11 oktober 2017 01:30

Torsdagen den 17/8 klockan 07:45 vaknade jag av att vattnet gick. Ingen fors men kom i omgångar.
Visste först inte om det var vattnet så ringde min mamma och frågade vad hon trodde. Under samtalet kom förvärkarna som alltid annars men denna gång lite annorlunda.
Mamma kastade sig i bilen och körde från jobb hem till mig och hjälpte mig ner i ett bad.
Jag ringde sedan sambon och bad honom komma hem.
Vi körde in till Helsingborgs förlossning vid 10 tiden och jag kopplades till CTG.
Var öppen 2 cm och tappen kvar.
Blev sedan ombedd att gå en promenad på en timme och försöka äta.
Var borta tre timmar då jag fick pausa ofta på grund av värkarna.
Kopplades sedan upp igen och det var helt oförändrat.
Blev då hemskickade med två Citodon och en bokad tid till dagen efter kl 12.
Hemma på kvällen började värkarna göra mer ont.
Citodonen åkte ner så jag skulle kunna sova. Men det var knappt.
Vid 10:30 morgonen efter så väckte jag sambon och bad honon köra in mig redan då. För jag skulle inte klara mig till 12.
Det gjorde ju så in i helvetes ont.
Kaos var det på förlossningen.
Fick inget rum förens strax efter 12:30. Kopplades till CTG igen och kontroll gjordes. Lite av tappen kvar och öppen 3 cm!
Hade det inte hänt mer under natten?
Tillslut fick jag morfin i låret och kunde då slummra till mellan värkarna.
Strax innan 22 tiden var jag öppen 8 cm och bara någon minut efter fick jag lustgasen.
Sedan minns jag själv inte så mycket mer. Lustgasen blev min bästa vän.
Sambon och barnmorskan hade tydligen roligt under denna tiden då jag sa saker som jag inte hade en aning om.
Vid ett tillfälle hade jag till exempel spännt ögonen i sambon, tagit bort masken och fräst åt honom "och vem i helvete är du?!". Han hade då svarat att han var min man och så lutade han sig fram och pussade mig. Då röt jag ifrån att jag var gift. Och att min man skulle bli skitsur på honom.
Saken är ju den också att vi är inte gifta, bara förlovade.
Sa en massa andra saker också. Men blir för mycket att skriva.
Eftersom jag hade så ont så använde jag lustgasen väldigt mycket men barnmorskan ville att jag skulle andas lite frisk luft också mellan värkarna.
Så sambon såg ju på monitorn när värken var över och skulle då ta masken. Då vevade jag efter honom att ge fan i den.

Natten till lördagen den 19/8 klockan 04:15 kom krystvärkarna. Och klockan 04:41 föddes vår efterlängtade dotter Nova.
Blev 6 stygn på en innre blygdläpp.
Så från det att vattnet gick tills hon var född tog det cirka 45 timmar.
Något av det värsta jag varit med om men också det mest fantastiska och underbaraste.
Jag hade gjort om det igen hur konstigt det än låter.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bettan "Betty-Lou" Nöstdal - 6 september 2019 13:56

Skolan går bra och jag trivs otroligt bra på praktiken Har en läxa som ska lämnas in via nätet på söndag. Så den får jag ta tag i ikväll. Sedan har jag två stora arbeten som jag måste börja på. De ska dock inte bara inne förens i december. Men de är...

Av Bettan "Betty-Lou" Nöstdal - 1 september 2019 11:33

Som jag skrev i förra inlägget så tog det slut mellan mig och Hoffe den 11 mars i år. Det var många bakomliggande saker. Och det började bli knackigt mellan oss redan våren 2016. Men livet rullade liksom på endå. Det är aldrig bara en persons fe...

Av Bettan "Betty-Lou" Nöstdal - 25 augusti 2019 22:33

Det har hänt lite sedan sist jag skrev. Men skriver bara kortfattat nu. Kommer vid ett senare tillfälle gå in mer detaljerat på varje händelse. Jag fyllde 30 i januari. 11 mars separerade jag och Hoffe efter 8 år tillsammans ?? 10 juli h...

Av Bettan "Betty-Lou" Nöstdal - 5 januari 2019 12:54

Det nya året har börjat och jag ser fram emot vad som kommer hända iår. Nyår firade vi barnlediga. På söndagen lämnade jag Nova hos mormor och moster. Och sedan packade jag och Hoffe in oss i bilen och körde till Göteborg. Jag hade nämligen 4 m...

Av Bettan "Betty-Lou" Nöstdal - 27 december 2018 10:18


Nu är äntligen allt julfirande över. Igår åkte vi till Blentarp och firade jul med "farfar" Niklas, hans döttrar Gabriella och Alexandra, hans bror Thomas, hans söner Ludvig och Edvin och Niklas och Thomas föräldrar Per och Asta. Det blev en mass...

Presentation

Gästbok

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards